In de zoektocht naar wat kinderen kunnen en willen betekenen in de samenleving van morgen vinden we het als school belangrijk om leerlingen op een kwaliteitsvolle, uitdagende en verantwoorde manier voor te bereiden.
Waar het gebruik van ICT (informatie- en communicatietechnologie) niet meer weg te denken is uit onze hedendaagse maatschappij vinden we het dan ook belangrijk met behulp van technologie het leven en leren handiger, efficiënter te maken.
Door het leerproces te personaliseren, differentiëren trachten we leerlingen met extra noden (remediëring, uitdaging) te ondersteunen. (Bv. SPRINT, online vertaalmachines, instructievideo’s…)
Hiervoor is het belangrijk hen de elementaire technische en mediakundige vaardigheden aan te leren. Steeds met aandacht voor een veilig, milieubewust en gezond gebruik. Zo kunnen ze krachtig en competent een bijdrage leveren aan de maatschappij en onze planeet.
We leren hen hierbij ook een weg te zoeken en kritisch om te gaan met een overaanbod aan media(content).
Daarnaast willen we technologie aanwenden om open te communiceren met het schoolteam, ouders, leerlingen en externen. Digitaal samenwerken verhoogt de betrokkenheid en interactie. Hierbij denken we aan initiatieven in de klas (bv. via digitale tools simultaan en individueel antwoorden op klassikale vragen) en daarbuiten. Het inzetten van technologie vergroot onze mogelijkheden tot het geven van feedback, uitwerken van portfolio’s, vereenvoudigen van klasprocessen en verhogen van creativiteit.
Meer en meer willen we inzetten op computationeel, algoritmisch denken, werken aan STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) en een aanzet tot het leren programmeren.
Vertrekkend vanuit de eindtermen en doelen van het ZILL-leerplan proberen we, door het gebruik van digitale borden, iPads, laptops, computers, digitale tools… de leerlingen mediavaardiger te maken.
Dit doen we niet alleen want WIJ Samen, dat is pas wijs!