Iedere klasleerkracht tracht in de eerste plaats zo goed mogelijk aan de noden van iedere leerling te voldoen. De klasleerkrachten worden hierin ondersteund door het zorgteam.
Het zorgteam bestaat uit een kinderverzorgster en taaljuf in de kleuterschool en zorgleerkrachten in de kleuter en lagere school. Daarnaast zorgt onze AN-juf voor een warm onthaal voor anderstalige nieuwkomers.
Bij extra vragen over het welbevinden, de ontwikkeling en het leren van een kind kunnen ouders, leerkrachten en kinderen terecht bij onze zorgcoördinatoren. Ook zij ondersteunen wekelijks de klasleerkrachten in de klassen.
In de kleuterschool wordt de klasleerkracht wekelijks ondersteund door een zorgleerkracht. Samen begeleiden ze de activiteiten. Om wat rust te brengen, wordt af en toe ook met kleinere groepjes in een zorgklas gewerkt.
Onze prioriteit is steeds dat de kleuters zich goed voelen op school. Dit vinden we een belangrijke basis om tot leren te komen.
Op verschillende domeinen wordt door de klasleerkracht de evolutie van de kinderen gevolgd. Zo kijken we naar welbevinden, sociale ontwikkeling, taalontwikkeling, denkontwikkeling, motoriek, zelfsturing en motivatie. Dit wordt op drie momenten in het jaar door de klasleerkracht gescoord en in een overleg met de zorgcoördinator wordt de evolutie van de kinderen besproken. Een bijzondere aandacht gaat uit naar de talenten van de kinderen.
Ook in de lagere school wordt de klasleerkracht in de klas door zorgleerkrachten bijgestaan. Af en toe gaat de zorgleerkracht met een kleine groep leerlingen aan het werk in de zorgklas of komt een co-teacher in de klas. We werken voornamelijk met kinderen die meer ondersteuning of meer uitdaging nodig hebben op vlak van wiskunde of taal.
De zorgleerkrachten voorzien ook tijd voor de leerlingen met noden op sociaal-emotioneel vlak.
Op verschillende domeinen wordt door de klasleerkracht de evolutie van de kinderen gevolgd. Er wordt gekeken naar het welbevinden en het schools functioneren. Drie keer per jaar bespreken de zorgcoördinator en de klasleerkracht de evolutie.
Ouders kunnen op twee vaste data naar school komen voor een oudercontact. In een individueel gesprek met de klasleerkracht wordt hierin verteld hoe het op school loopt en kunnen specifieke vragen gesteld worden.
Op vraag van ouders of school zijn extra gesprekken, naast de geplande oudercontacten, mogelijk. We geloven erin dat overleg tussen de verschillende partijen, de snelste weg is naar het vinden van oplossingen voor eventuele problemen.
Ook tijdens het open onthaal (iedere dag van 8u20 tot 8u35) is er in de kleuterschool de mogelijkheid om vragen te stellen.
Voor ouders van kinderen uit de derde kleuterklas is er een infoavond over de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar.
Als er meer expertise nodig is, schakelen we de hulp in van het CLB (Centrum voor Leerlingbegeleiding). Ouders en leerkrachten kunnen bij het CLB terecht voor vragen over gezondheid, sociaal en emotioneel functioneren, ontwikkelen en leren en onderwijsloopbaan.
Op vraag van de school of ouders, gaan we met het CLB in gesprek op zoek naar gepaste oplossingen. Ook hier staat dialoog tussen de verschillende partijen centraal.
Ons CLB-team bestaat uit een arts (Karla Decock) en een verpleegkundige (Deborah Van Rechem). Zij verzorgen onder andere de medische onderzoeken. Verder kun je bij hen terecht bij vragen omtrent gezondheid.
Het CLB-team bestaat verder ook nog uit ankerfiguur Roosmarijn Desmet.
Klik op volgende link om meer te weten te komen over het CLB en hun werking. Ouders en leerlingen kunnen rechtstreeks in contact komen met een medewerker van het CLB via hun clbchat dienst. Je kan er anoniem en persoonlijk je vragen en verhaal kwijt.