Iedere klasleerkracht probeert in de eerste plaats zo goed mogelijk aan de noden van ieder kind te voldoen. De klasleerkrachten worden hierin ondersteund door het zorgteam.
Het zorgteam bestaat uit een kinderverzorgster en zorgleerkrachten in de kleuterschool en zorgleerkrachten in de lagere school.
Bij vragen over het welbevinden en de ontwikkeling van het kind kunnen ouders, leerkrachten en kinderen steeds terecht bij onze zorgcoördinatoren. Zij ondersteunen ook in de klassen.
In de kleuterschool wordt de klasleerkracht wekelijks ondersteund door een zorgleerkracht. Samen begeleiden ze verschillende activiteiten. Af en toe werken ze met een klein groepje kinderen in de zorgklas.
Onze prioriteit is dat de kleuters zich goed voelen, omdat dit de basis vormt voor een succesvolle leerervaring. We willen dat de school voor de kinderen een tweede thuis is.
De klasleerkracht volgt de brede ontwikkeling van de kinderen op verschillende domeinen: welbevinden, sociale ontwikkeling, taalontwikkeling, denkontwikkeling, motoriek, zelfsturing, motivatie… Drie keer per jaar evalueert de klasleerkracht deze domeinen en bespreekt de evolutie met de zorgcoördinator. We besteden bijzondere aandacht aan de talenten van onze kleuters, dit zowel in de dagelijkse klaswerking als door middel van de klasthema’s.
In de lagere school biedt de klasleerkracht een basis van gedifferentieerd werken. De zorgleerkrachten ondersteunen de klasleerkracht meerdere keren per week in de klas. Af en toe werken zij met een kleine groep kinderen in de zorgklas.
De zorgleerkrachten voorzien tijd om in gesprek te gaan met kinderen die noden hebben op sociaal-emotioneel vlak.
De klasleerkracht volgt de evolutie van de verschillende domeinen (wiskunde, taal, wereldoriëntatie, samenwerken, welbevinden…) op. Er wordt gekeken naar de persoonsgebonden en de culturele ontwikkeling. Enkele keren per jaar bespreken de zorgcoördinator en de klasleerkracht deze ontwikkelingen, waarna ouders hierover geïnformeerd worden via een rapport of een oudercontact.
In onze kleuterschool kun je de leerkrachten elke schooldag ontmoeten tijdens het open onthaal, van 8u20 tot 8u35. Ook direct na schooltijd zijn de leerkrachten beschikbaar voor een korte babbel. Daarnaast is er de mogelijkheid om via Smartschool met hen te communiceren.
Ouders hebben de gelegenheid om twee keer per jaar naar school te komen voor een oudercontact. Tijdens deze gesprekken bespreekt de klasleerkracht de vorderingen van je kind en hoe het op school gaat. Dit is ook het moment om specifieke vragen of zorgen te bespreken.
Naast de geplande oudercontacten kunnen extra gesprekken worden ingepland, zowel op verzoek van de ouders als de school. We geloven in de kracht van een open en verbindende dialoog, die de snelste weg biedt naar oplossingen voor eventuele bezorgdheden.
Ouders en leerkrachten kunnen voor vragen over het sociaal en emotioneel functioneren, gezondheid, ontwikkeling, leren en de onderwijsloopbaan terecht bij het Centrum voor Leerlingbegeleiding (CLB). Samen zoeken we naar passende oplossingen. Een transparante en open dialoog tussen ouders, leerkrachten en het CLB is hierbij essentieel.
Ons CLB-team bestaat uit een arts, Karla Decock, en een verpleegkundige, Lotte Heeze. Zij verzorgen medische onderzoeken en kunnen geraadpleegd worden met vragen over de gezondheid van je kind.
De algemene contactpersoon van het CLB is Emilien Audenaert. Je kunt Emilien bereiken via emilien.audenaert@vclbgent.be.
Wil je meer weten over het CLB en hun werking? Klik dan op de volgende link. Ouders en kinderen kunnen ook rechtstreeks in contact komen met een CLB-medewerker via de CLBchat dienst, waar je anoniem en persoonlijk je vragen en verhaal kunt delen.